22. september 2016

4 FORDELE: SU




Generelt er jeg fortaler for at forsøge at se de knap så sjove ting her i livet på den lyse side, og derfor tænkte jeg, at det kunne være en idé at hive nogle af disse ting frem i lyset og betragte dem med de positive briller. Jeg er ikke selv ekspert på området, vil jeg godt erkende, men jeg synes, at det er værd at prøve, så her kommer første emne: SU.

Man kan skrive side op og side ned om det sure liv på SU, og jeg synes også ofte, at man hører sætninger som "jamen, jeg er også på SU" som undskyldning for det ene og det andet, og jeg skal bestemt ikke være hellig her, for jeg gør også det skam også selv. Men efter at være kommet "rigtigt" på SU - og med det menes, at da jeg fik SU i gymnasiet, boede jeg stadig hjemme og havde ikke rigtig nogle faste udgifter, så min daværende SU gik primært til forbrug, hvorimod min SU nu er det, jeg lever af udover lønnen fra mit studiejob - så har jeg prøvet at vende situationen til noget positivt, så her kommer fire fordele ved at være på SU:

1. Du bliver langt mere økonomisk bevidst. Da jeg sidste år havde sabbatår og arbejde fuldtid, vænnede jeg mig meget hurtigt til, at min indkomst steg markant sammenlignet med gymnasiet. Dermed steg mit forbrug også, og jeg købte til tider tøj eller andet "bare fordi jeg kunne". Nu tæller hver en øre, og jeg er sikker på, at man lærer enormt meget af at skulle lægge budget hver måned. (Dette skal ikke forstås som, at jeg havde uanede mængder af penge i mit sabbatår, for jeg sparede skam også op til blandt andet at kunne flytte hjemmefra, men relativt set var ændringen stor.)

2. Du er ikke alene. Efter at være startet på min uddannelse har jeg naturligvis mødt rigtig mange mennesker, der er i samme båd som mig. Mange af mine medstuderende er ligesom mig allerede flyttet hjemmefra og andre står lige på tærsklen til det. Dermed har jeg altid nogle, jeg kan spørge til råds, hvis jeg synes, at det kniber med pengene til sidst på måneden. 

3. SU-venlighed og studierabat. Noget andet der er gået op for mig, efter jeg er startet på universitetet er, hvor mange steder, der faktisk tilbyder studierabat. Da jeg gik i gymnasiet, blev mit studiekort stjålet, og jeg fik aldrig købt et nyt, så dengang udforskede jeg slet ikke området. Men nu ser jeg til min store glæde, hvor mange udbydere, der er. Derudover har jeg fundet et par SU-venlige kogebøger, som tager udgangspunkt i, at kaviar og hummer ikke er standardråvarer i hjemmet. Appen To Good To Go er helt klart også anbefalelsesværdig i denne forbindelse.

4. Madpakker. Selvom det måske kræver lidt mere overskud om morgenen at skulle smøre en madpakke, og selvom det er langt nemmere bare at købe frokost, så er det altså en stor besparelse selv at gøre det. Og når man først er kommet dertil, kan man eksperimentere rigtig meget med det og finde ud af, hvad man selv kan lide at spise midt på dagen. Også her spiller SU-venligheden ind, for der er mange elementer i sådan madpakke, der ikke koster ret meget, hvis man tager sig tiden til at undersøge det.

De her fire punkter er helt klart nogle, jeg vil huske på, når jeg synes, at livet på SU bliver hårdt, for jeg er sikker på, at livet på SU ikke er en undtagelse, for hvad der kan vendes til noget positivt. 

♥ Laura

Ps. Følg med på Bloglovin'
<a href="http://www.bloglovin.com/blog/18261089/?claim=zbwn8grfjs5">Follow my blog with Bloglovin</a> 

Ingen kommentarer: